web analytics

Eternal sunshine

Eternal sunshine
Date:
2018 -2019
Length: never ending
Type: Real-time computer animation,  HD with sound

“Elk jaar in september gaan we een weekend met de familie naar zee. Daar huren we dan zo’n strandhuisje daadwerkelijk op het strand. 
De huisjes zijn vrij bescheiden ingericht en we genieten vooral van elkaars gezelschap. En als het weer het toe laat dineren we op het strand en zien we de zon langzaam richting de horizon zakken.
U kunt zich wellicht voorstellen dat dit fijne momenten zijn en deze momenten mogen van mij eeuwig duren. Uit herinneringen aan deze weekenden is het werk ‘Eternal sunshine’ voortgekomen.”

Eternal sunshine is een computer gegenereerde wereld van een oceaan met een lucht, die in een oneindig variërende cyclus een zonsondergang laat zien. De zon is gefixeerd vlak boven de horizon en zal daar eeuwig blijven staan, echter zal de tijd wel invloed hebben op de rest van de digitale omgeving. Zo zal het weer langzaam veranderen en ook de zee, gevoerd door de wind, zal veranderen.

Eternal sunshine maakt gebruikt van dezelfde techniek die ook veel first-person shooter games gebruiken. Echter is er geen element van interactie en kan met louter toekijken. Het computersysteem bedenkt realtime wat het weer zal zijn de komende  minuten, uren, dagen, weken etc.

Het werk heeft geen einde en zodra het gestart is kan het eeuwig blijven draaien en nooit exact het zelfde beeld tonen maar wel altijd het moment van een zonsondergang.